Op jacht naar de mooiste duik locaties moeten we vaak ver vliegen. Terwijl ik dit schrijf vlieg ik op tien kilometer hoogte tussen Hong Kong en Manilla en heb ik net een nacht overgeslagen. Het vervelendste van z’n verre reis is de jetlag die het met zich meebrengt. Het liefst zouden we gelijk doorgaan in ons eigen ritme. Er wordt wel eens gezegd dat je lichaam zich per dag 1 uur aanpast aan de tijdzone waarin je bent. Dit zou betekenen dat met een tijdsverschil van 7 uur je een week bezig bent om je lichaam aan te laten passen aan je duikbestemming. Om de effecten van een jetlag tijdens jouw duikvakantie tot een minimum te beperken geven we je onderstaand een paar tips en trucs.
 Ga uitgerust op reis en voorkom zoveel mogelijk stress op en voor de dag van vertrek. Neem een halve dag voor vertrek vrij en pak rustig je duikkoffer in.

 Probeer je slaapritme voor vertrek al aan te passen, ga bijvoorbeeld een paar uur eerder of later naar bed.

 De lucht aan boord van een vliegtuig is vaak erg droog en het drinken van alcohol en koffie versterken dit effect. Drink aan boord dus veel water en probeer voor en na de vlucht dit ook te doen. Zeker als je de dag na aankomst al wil duiken zorg dan dat je voldoende water drinkt. Dit zorgt er eveneens voor dat het risico op een decompressie ziekte door uitdroging minimaal is.

 Probeer aan boord te bewegen door af en toe een stukje te lopen, te rekken en te gaan staan. De meeste vliegtuigmaatschappijen hebben vaak een korte film met tips om te bewegen terwijl je in je stoel zit.

 Ga zo snel mogelijk mee in het ritme van je eindbestemming kom je in middag aan ga dan niet slapen maar probeer wakker te blijven en eet niet te zware maaltijden.

We hopen dat met deze tips je de effecten van een jetlag tot een minimum hebt kunnen beperken en dat je genoten hebt van een geweldige duikvakantie.