Magic Oceans Dive Resort Filipijnen

Gastblog: Ivar Keg en Emilia Sawicki.

Onze vakantie begint met een lange reis. We gaan met het vliegtuig naar de grote stad Cebu, met een overstap in Singapore. Eenmaal aangekomen op Cebu wacht er een taxi op ons welke ons naar de haven van Cebu brengt. Hier stappen we op een hoge snelheid boot, welke ons naar het eiland Bohol brengt. Eenmaal aangekomen op de haven van dit eiland wacht er weer een taxi op ons welke ons naar het resort brengt, ruim 2 uur rijden vanaf de haven. In totaal zijn we 30 uur onderweg. Het is 8 uur 's avonds als we aankomen op onze bestemming; Magic Oceans Dive Resort. We worden hartelijk verwelkomd door het personeel van het resort. Een kwartier later staat er een drie-gangen menu voor ons klaar. We vangen onze eerste indruk op van het resort. Er is een prachtige tuin met mooie verlichting op de tropische planten. Onze bungalow is ruim, schoon, goed geïsoleerd en prachtig gelegen. We voelen ons meteen thuis en vallen in een comfortabele slaap als we in ons bed kruipen.

De volgende ochtend worden we wakker van het gezang van tropische vogels en geluidjes van gekko's. Wanneer we de deur van onze bungalow openen zien we de tropische tuin bij daglicht. Overal groeien prachtige tropische planten die wij in Nederland als kamerplanten kennen; palmbomen, monsterra, orchideeën, bromelias en bananenbomen. Ook groeien er mangrovebomen en direct daarachter bevindt zich een klein strandje welke uitkomt op een klif. Door de miljoenen jaren heen hebben de golven van de zee als gevolg van erosie een inham in de rotsen geslagen waardoor het oogt alsof het strandje op een balkon staat. Er bevindt zich hier ook een steiger waar de boten van het resort aangemeerd zijn. Dit zijn traditionele Filipijnse boten en ze zijn volledig van hout. Ze hebben stabilisatoren aan beide zijkanten. Vlak bij de steiger bevindt zich het duikcentrum. Hier bewaren wij onze duikuitrusting. Er is genoeg ruimte voor alle gasten en er zijn meerdere ruime spoelbakken aanwezig.

Ons duikavontuur begint op de eerste dag in de middag. Tijdens de eerste duik zien we zes grote zeeschildpadden en een hele grote steile rifwand. De rifwand is begroeid met heel veel soorten koraal in allerlei kleuren en vormen. Tussen het koraal zien we veel kleine dieren, waaronder hele kleine slakjes, ook wel bekend als nudibranches. Deze slakjes zijn het icoon van deze regio en ze zijn er in alle kleuren en vormen. We zijn ontzettend verrast met deze eerste duik.
Gastblog Magic Oceans Dive resort Filipijnen

De volgende tien dagen bestaat ons leven uit eten, duiken en slapen. We maken drie duiken per dag. In de ochtend duiken we twee keer, gevolgd door een lunch, en na de lunch doen we één middagduik. De boot brengt ons naar diverse duiklocaties. Alle duiklocaties zijn binnen 15 minuten te bereiken met de boot. We worden ontzettend verwend; onze duikspullen en duikflessen worden door het boot personeel getransporteerd naar de boot. Wij hoeven dus helemaal niets te tillen. Ook tijdens het duiken wordt goed gezorgd voor onze duikuitrusting en het personeel helpt bij het aankleden en instappen in het water. Tussen de duiken door is er koffie, thee en vers fruit aanwezig op de boot. We duiken in kleine groepjes van maximaal vier personen per gids. De gids is een divemaster of instructeur met veel duikervaring in de regio. De gids helpt mee met het vinden van interessante dieren en bij het navigeren. Daarbij past de gids zich erg goed aan naar de wensen van de duikers. Duikers met een passie voor fotografie (zoals wij) krijgen hierdoor ruim de tijd om iets te fotograferen.

Grofweg zijn er drie soorten duiken in deze regio: rifwandduiken, muckdiving en kantduiken. De rifwandduiken gaan langs een steile rifwand, welke volledig begroeid is met koraal en waar enorm veel onderwaterleven te vinden is, variërend van kleine vissen zoals anemoonvissen tot grotere vissen zoals de jacks en de groupers. Er zijn ook verschillende soorten zeepaardjes, waarvan sommige soorten zo klein zijn als een vingernagel. Daarnaast zijn er ook hele bijzondere dieren, zoals de nudibranches en andere weekdieren waarvan wij niet eens wisten dat ze bestonden. Af en toe wordt er ook een walvishaai gezien. Deze dieren zijn echter heel schuw en zijn daarom niet makkelijk te zien. Soms staat er een behoorlijke stroming waar je niet tegenin kan zwemmen. Dan maak je een pick-up stromingsduik. De stroming is best lastig om te voorspellen, dus er zijn altijd diverse planningen bij een duiklocatie. Het personeel is hier goed op ingespeeld. Bij muckdiving duik je over de zandbodem en ga je op zoek naar hele kleine diertjes. Soms kom je dan de meest vreemde microscopische diertjes tegen. Kantduiken doen we bij het huisrif van het resort, zonder gids. Hier doen we ook enkele nachtduiken, iets wat wij graag doen omdat we nachtduiken extra avontuurlijk vinden, zeker als we met zijn tweetjes zijn. Tijdens het nachtduiken zien we dieren welke we overdag niet tegenkomen, zoals diverse soorten krabben en garnalen. We komen ook slapende schildpadden tegen. Ook bij kantduiken moet je soms rekening houden met onvoorspelbare zaken, zoals stroming en visnetten. Bij één van onze nachtduiken blijkt er een groot visnet van tientallen meters geplaatst te zijn. Hier moeten wij omheen zwemmen en opnieuw oriënteren. Dat maakt de duik dan wel weer avontuurlijker en ons extra trots als we zonder boven water te komen dan toch de steiger weten te vinden in het donker.

Na onze laatste duik van deze vakantie organiseert het personeel een Sunset Cruise. We stappen op de boot en varen we een stukje uit. Hier kijken we naar de ondergaande zon, terwijl het personeel ons in de watten legt met frisse wijn en lekkere borrelhapjes. De zon verdwijnt achter de horizon en de boot vaart langzaam weer terug naar het resort. Daarna genieten wij van een heerlijk diner.
Boven water is er ook genoeg moois te verkennen op Bohol. Wij zijn natuurliefhebbers en rustzoekers en kiezen er daarom voor om een excursie te doen die vooral op deze onderwerpen is gericht. We gaan naar Lamanok Island. We zijn vergezeld met een gids van het resort en één van de honden, Chaka. Het hondje is erg aanhankelijk en wil altijd bij ons zijn. Het maakt de excursie extra knus en gezellig. Lamanok is alleen per kano te bereiken. De tocht begint bij een klein haventje welke aan de rand van een mangrove moeras is gebouwd. We lopen over een steiger door het mangrovebos. Het is snikheet, want er staat geen wolk aan de lucht en er is geen wind. Bij het haventje stappen we op een traditionele Filipijnse kano en varen we in een kwartier naar het eiland. We moeten een stukje langs de zee lopen waar we van rots naar rots moeten springen om droge voeten te houden. Hier wacht een andere gids ons op en vertelt ons mysterieuze verhalen over dit eiland. Het eiland staat bekend om overblijfselen van de eerste nederzettingen van de mens. Er zijn veel grotten waar duizenden jaar oude schilderingen zijn gevonden. Ook leren we over het leven van de shamans, dit zijn mensen die geloven in natuurgeesten en natuurkrachten. Ze leven afgezonderd van de algemene beschaving en voeren rituelen uit in de grotten van dit eiland. Ook komen we vleermuizen tegen, die in de grotten rusten. Het is 10 uur in de ochtend als we aan de terugweg beginnen. De zon is brandend heet. Het is dan ook fijn als we terug aan land kunnen afkoelen met snacks en drankjes, die onze gids mee heeft genomen. De tuktuk rijdt dan naar het stadje Anda. Hier bezoeken we de kerk. Filipijnen is een katholiek land. In elk dorpje staat wel een kerk en op zondagen zijn de kerken helemaal vol. Alle ramen en deuren van de kerk staan open, waardoor er musjes rondvliegen in de kerk. De kerk biedt een aangename verkoeling en bescherming tegen de brandende zon. Hierna gaan we naar het strand van Anda. Het is dan 11:30 dus de zon is ziedend. Het strand is werkelijk idyllisch. Het zand is zo wit dat het licht weerkaatst, waardoor het moeilijk is om je ogen open te houden, zelfs met een zonnebril. Er groeien grote palmbomen langs het strand waar hier en daar wat toeristen genieten van het strand. Voor de rest is het strand erg rustig. Het is te heet, dus we stappen de tuktuk in en rijden moe en voldaan terug naar ons resort, waar we een duik in het zwembad nemen.

Gastblog Magic Oceans Dive resort Filipijnen

Zeemeermin

Onze laatste dag doen we wat freediving op het huisrif. Ik doe het freediven in mijn zeemeermin staart. Helaas is het slecht weer, waardoor het zicht onderwater niet zo goed is. We genieten nog even van het resort, de tuin, het lekkere eten en de drankjes. Dan is het helaas tijd om de koffers in te pakken, gedag te zeggen tegen het personeel en terug naar Nederland te gaan. Na een reis van 36 uur komen we thuis en begint het nagenieten van deze prachtige vakantie.